Weblog

Maastricht-LAB: LAB Café ‘Student en stad’

Hoe zit het met Maastricht en haar studenten? Waarom vertrekt het grootste gedeelte na het afstuderen? En is dat eigenlijk wel zo erg? Tijdens het LAB-cafe van afgelopen maandag werd er druk gedebatteerd over student en stad. Een impressie.

 

Plek
Hoe houden we de afgestudeerde studenten in Maastricht, vraagt gastheer George Vogelaar aan Chequita Nahar (directeur MAFAD). “Door genoeg en betaalbare werkplekken, expositie- én experimenteerruimte voor ze te creëren. Plus betaalbare woningen voor starters.” Karin van der Ven (Jules) reageert: “Ik mis een visie op wonen. Voor investeerders is Maastricht niet meer interessant, maar de andere regio’s, zoals Geleen of Venlo, zien de urgentie niet.” Is het Student Hotel een oplossing? Karin: “Het is een goed concept, maar alleen voor internationale studenten met een flinke beurs.” Ook vanuit de zaal wordt gereageerd dat dit geen oplossing is voor een stad met een woningprobleem.

 

Begrip
Jos Kievits (directeur Development & Alumni Relations) vraagt zich af of het vertrek van afgestudeerden wel een probleem is. “Waarom richten we ons niet op die 25% die wel in de stad of de regio blijven?” Ook vanuit de zaal wordt aangegeven om juist naar kansen te kijken. Harm Hospers (Opleidingsdirecteur UM) vult aan: “De universiteit groeit nog steeds. Kennelijk is Maastricht wel een aantrekkelijk stad om in te studeren.” Jos snapt dat afgestudeerden het interessant vinden om bij een internationaal bedrijf te gaan werken. “Tegelijkertijd zeg ik tegen ze dat je bij een lokaal bedrijf of je eigen start-up meer het verschil kunt maken. Maar laten we niet denken dat we de enige zijn. Ook Tilburg en Leuven zien hun alumni vertrekken. En dat is logisch. Ze zijn 21 jaar, worden internationaal opgeleid en willen de wereld in.”

 

Match
Moet er beter gekeken worden naar de aansluiting van het onderwijs en de beschikbare vacatures in de regio? Harm: “Hier kijken we bij de innovatie van ons onderwijs wel naar, maar we kunnen ze niet dwingen om bepaalde studierichtingen te kiezen. Volgens mij is het vaak de keuze vanuit de ouders.” Karin is het hier niet mee eens. “Ik zie dat de studenten van nu juist erg gedreven zijn en competitief. Er is enorm veel concurrentie op de arbeidsmarkt en dan moet je je onderscheiden.” Jos: “Bedenk dat als een hoogopgeleide naar hier moet verhuizen voor werk, de partner ook een – vaak hoogopgeleide – baan nodig heeft.”

 

Tijd
Wat is nu de oplossing? “Als je kijkt hoe snel de stad in een korte tijd is veranderd, is het een kwestie van tijd. Niet alles valt te sturen”, stelt Harm. Chequita: “Er zijn ook afgestudeerden die bewust in Maastricht blijven, vanwege bijvoorbeeld de ligging ten opzichte van de rest van Europa.” Het onderwerp imago komt ten slotte ter sprake. Karin: “Maastricht Marketing richt zich op de toerist, maar men wil zich eveneens op de bewoners richten. Dat is lastig focussen. Maar die branding maken we samen. Zie de toerist en de student als een kans.”

 

Reacties
comments powered by Disqus